• 1
  • 2
  • 3

Prou de retallades i polítiques menyspreant professors i estudiants per part de la Generalitat!

Durant els últims dies, milers de professors de primària i secundària de Catalunya s'han trobat que quan intenten introduir les qualificacions dels exàmens de final de curs i recuperació en el sistema Esfer@, estrenat per la Generalitat aquest mateix any, resulta impossible portar a terme la seva tasca.

Aquest programa ha substituït a Saga (que es manté, per ara, per a l’FP) durant aquest curs i sols ha creat problemes, endarrerint i perjudicant la feina dels docents. S’ha implantant, teòricament, per permetre avaluar i qualificar segons el nou sistema d’avaluació per competències, ja que permet introduir comentaris respecte al grau d’assoliment de competències per part de l’alumnat.

Però la realitat és que aquest programa  (per si no fos suficient  la caòtica implantació de l’avaluació per competències per part del Departament), té greus errades de funcionament, però a més, durant les dates d’avaluacions, quan els professors han de posar les notes, el sistema no suporta un mínim de connexions i es penja cada dos per tres, per la qual cosa s’han de tornar a posar les notes i els comentaris introduïts que no s’havien quedat guardats.  Això si el sistema et deixa accedir-hi: per exemple, l’11 de juny fou impossible introduir les notes excepte de 20h a 23h, i durant alguna hora de la matinada. Això fa que els professors i professores s’hagin d’informar pels grups de missatgeria instantània si algun d’ells ha detectat que el programa s’ha dignat a funcionar, i així aprofitar el la benaventurada ocasió per posar les notes, sigui l’hora que sigui.

En aquestes condicions no es pot treballar. La falta de respecte a la feina dels i les docents arriba a un extrems de farsa que no es poden consentir, tant en aquest tema com en la nova resolució d’FP, que després d’imposar-se sense cap consulta, es retira, sí, però un cop ja els equips docents han elaborat i presentat les seves peticions de personal en base als nous currículums, feina que no ha servit per res.

El Departament d’Educació es burla tants dels treballadors de l’ensenyament  públic com dels estudiants i pares. Els professors ja  tenim bastant amb la nostra feina dia a dia, per a què a sobre ells vinguin a complicar-la cada vegada més. Però no ens hem d'equivocar: no es tracta d'un accident, aquesta política nefasta forma part de les polítiques generals que estan aplicant el Govern i el Departament d’Educació.  Continuen retallant en les despeses més necessaris: contractació de més professors i professores per reduir les ràtios i millorar la qualitat de l'educació pública, millorar l'estabilitat laboral i condicions dels treballadors i treballadores de l'ensenyament, augmentar els pressupostos i dotacions de material per als centres públics ... El resultat és empitjorar les condicions de treball i la qualitat de l'ensenyament. El que està passant amb Esfer@ és un exemple més d'això.

Aquesta política de retallades s’inscriu en una estratègia general que busca afavorir la privada contra la pública, en el seu objectiu de privatitzar tant l’educació com la sanitat. Contra aquests atacs als nostres drets, hem d’organitzar-nos i lluitar! La vaga educativa del 29 de Novembre de 2018, quan professors, metges i funcionaris públics de tot Catalunya vam sortir massivament al carrer, al costat dels estudiants, mostra el camí a seguir contra aquesta estratègia privatitzadora i reaccionària.

Com plantejava el Sindicat d'Estudiants en la declaració que va fer publica el passat 16 de Maig a suport a la vaga del professorat convocada per a aquest dia pels sindicats de professors i professores: “no ens aturarem fins aconseguir la reversió de totes les retallades que pretenen destruir l’educació pública i expulsar els fills i filles de famílies treballadores de l’educació superior. No ens aturarem fins aturar les polítiques de dretes i antisocials del govern de Quim Torra!”(...) La República catalana que defensem la majoria té educació pública, gratuïta i de qualitat, i assegura l’accés gratuït a  la universitat per als fills i filles de famílies treballadores”

Els dirigents dels sindicats de l'ensenyament han de plantejar un pla de lluita des del mateix inici del proper curs que unifiqui totes les reivindicacions i problemes que té el sistema educatiu a Catalunya i mobilitzi els treballadors de l'ensenyament, amb el suport de tota la comunitat educativa, fins canviar aquesta situació.