Estats Units és actualment un polvorí polític i social. El fenomen Bernie Sanders lluny de ser una qüestió anecdòtica reflexa un profund canvi a la consciència de milions de treballadors i joves nord-americans que han començat a organitzar-se i a qüestionar les bases del sistema capitalista al propi cor de l’imperi. Avui, 1 d’Abril, els professors de Chicago estan cridats a una vaga contra les retallades que tan l’alcalde de la ciutat, Rahm Emaniel, com el governador republicà de l’Estat d’Illinois, Bruce Rauner, estan duent a terme sobre el sistema educatiu. Més de 100.000 treballadors de l’ensenyament, entre professors i personal de serveis, han estat cridats a la vaga, recolzats per desenes de col·lectius i sindicats de treballadors de la ciutat. El propi Sistema de Col·legis Públics (CPS per les sigles en anglès) ha declarat la mobilització il·legal, mentre gestiona i aplica les retallades.

Una lluita que ve de lluny

Els professors de Chicago ja es van rebel·lar al 2012 contra la reforma educativa que l’alcalde Emanuel va proposar per la ciutat. La reforma, avalada per Obama, contemplava l’augment de les ràtios per aula, una retallada brutal a la inversió a les escoles, retallades de plantilla, vincular el salari dels professors a les estadístiques de notes de l’alumnat i retallades salarials en general.

També remodelava la forma d’ensenyament de les escoles públiques, generant més injustícies socials per als joves de classe obrera, afroamericans i llatins que serien carn de canó de l’explotació per a les grans empreses que finançaven les campanyes de l’alcalde. Durant 9 dies, 25.000 professors van paralitzar la tercera xarxa d’ensenyament dels Estats Units. El moviment va triomfar a casi totes les demandes, servint d’exemple per a tot el moviment obrer del país.

No obstant això aquests quatre anys no han estat fàcils per als treballadors del sistema d’ensenyament de Chicago. De manera més lenta i apel·lant a la austeritat, als ajustos del dèficit públic i a la falta d’ingressos de la ciutat, l’alcalde Rahm ha estat desmuntant el sistema públic. S’han acomiadat a professors substituts, ampliant les ràtios dels alumnes per aules, retallant els fons per ajudar a estudiants amb atencions especials i fins i tot deixat sense servei d’infermeria a col·legis i instituts amb més de 1.200 estudiants. Durant el curs escolar 2015-2016 es van retallar milions de dòlars per a serveis bàsics a l’ensenyament públic. Només als últims mesos, una escola de Chicago ha sofert una retallada de 180.000 dòlars i l’amenaça de que no serà l’ultima.

Per tot això, els professors de Chicago han dit prou i han començat avui amb una vaga , un procés de mobilitzacions que continuarà, recolzant-se no només a la comunitat educativa sinó també al conjunt de la societat, posant en escac a l’alcalde que no ha trigat a declarar la il·legalitat de la vaga com ja va fer al 2012 arribant a denunciar davant dels tribunals als principals sindicats de professors.

La lluita contra el capitalisme no té fronteres

CTChicago Teachers strike

Rahm Emanuel es felicitava a si mateix fa unes setmanes per no recolzar a Bernie Sanders, Sanders va respondre donant-li les gràcies ja que no volia el suport d’un alcalde que està tancant escoles.

Sabent que aquest Divendres és la vaga dels professors, el mateix Sanders ha senyalat: “Els nostres germans i germanes de Chicago van a la vaga el divendres. L’última vegada que lluitaren va ajudar a revifar el moviment obrer nord-americà. Aquest cop és el nostre torn”.

Només amb un moviment massiu dels treballadors nord-americans, que es recolzi a tot el país, els treballadors de l’ensenyament de Chicago poden triomfar contra les retallades i els atacs als que el capitalisme els sotmet. El moviment que ha començat Sanders i que procedeix de lluites com les que al 2012 protagonitzaren els professors de Chicago és un pas de gegant per al moviment obrer i la joventut als Estats Units.

Des del Sindicat d’Estudiants ens solidaritzem amb els treballadors de l’ensenyament de Chicago i recolzem les seves mobilitzacions. Els dies 13 i 14 d’Abril serem nosaltres els que sortirem a la vaga contra les retallades dels governs del PP i de CiU, contra la LOMCE i la LEC, lleis que vulneren els nostres drets i que tenen un objectiu clar: que els fills dels treballadors anem sortint poc a poc del sistema públic d’ensenyament. Igual que els professors de Chicago sabem que la lluita és l’únic camí!

Visca la lluita dels professors de Chicago!

Seguim el seu exemple. Tots a la vaga general el 13 i 14 d’Abril!