Les retallades exclouen i ens condemnen a la precarietat

Signa contra l’exclusió i per una infermeria escolar digne

El passat Octubre del 2017, el Departament d’Educació apropava el Decret d’Escola Inclusiva, que preveu que tots els alumnes d’una escola o institut han de tenir cobertes les necessitats d’assistència sanitària dins del propi centre. Malgrat la seva suposada entrada en vigor, la realitat que vivim als nostres centres educatius és molt diferent: falta de personal d’infermeria i falta de recursos per a atendre a les i els alumnes amb necessitats mèdiques específiques i malalties cròniques. Aquesta situació alarmant és la conseqüència directa de les polítiques de retallades del Govern de la Generalitat, iniciades per Convergència –ara PDeCAT– i que no han estat revertides pel govern de JxCat i ERC.

Per un servei d’infermeria escolar digne. No a l’exclusió escolar!

La falta de personal sanitari provoca que els tractaments i cures que necessiten aquests infants caigui sobre les espatlles de les famílies, de les mares i pares que s’han de desplaçar constantment al centre per atendre als seus fills i filles, i fins i tot, s’han de passar tota la jornada escolar a l’interior de l’escola o esperant a fora del centre en el cotxe per si de cas es necessita la seva intervenció urgent. Aquesta situació implica que aquestes mares i pares, en la seva majoria mares, han estat acomiadades de les seves feines o s’han vist obligades a deixar de treballar per passar-se 24h al dia pendents dels seus fills i filles.

Les cures dels i les estudiants que pateixen malalties com epilèpsia refractària, espina bífida, diabetis o traqueostomia han de ser realitzades per professionals sanitaris, que tinguin els coneixements adequats per administrar i punxar medicaments, fer controls capil·lars, manipulació de sondes uretrals, administració d’antial·lèrgics, administració de medicaments via rectal, entre d’altres. Tot alumne o alumna té dret a rebre una atenció sanitària continuada i de qualitat que protegeixi la seva salut (tant en casos d’immediatesa com a nivell preventiu amb visió curt-mig-llarg termini). Però com es pot complir aquest dret fonamental si no existeix una professional sanitària als nostres centres educatius que pugui atendre les necessitats de les i els alumnes? L’incompliment d’aquest dret és especialment sagnant quan implica en la pràctica l’exclusió del sistema educatiu d’estudiants amb necessitats especials i la corresponent marginalitat social

No hi ha diners? Prou excuses! Personal d'infermeria a totes les escoles ja!

Davant aquesta situació, la resposta del Departament d’Educació ha estat escandalosa, apel·lant a “la falta de diners per desplegar el decret d’escola inclusiva” i s’ha rentat les mans dient que “estan treballant perquè hi hagi un protocol”, traslladant tota la responsabilitat i la pressió de l’atenció a sanitària als professors i professores i a les famílies.

Des del Sindicat d’Estudiants volem enviar tota la nostra solidaritat amb la lluita de les famílies afectades per aquesta situació i alhora denunciar que la falta d'infermeria a les nostres escoles forma part de la realitat de precarietat que viuen els centres educatius públics a Catalunya. Sota els governs de CiU i Junts pel Sí, mentre s’inflava la despesa pública per a l’educació concertada, la despesa per alumne es va reduir un 20%, i la sanitària un 27,5%. Al 2012, l’aleshores consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, va aprovar la retallada d’un 33% del finançament de les escoles bressol (que encara no ha estat revertida). En un moment on l’escola pública es dessagna, hospitals i CAPs estan saturats pels massius acomiadaments de treballadors i la pobresa infantil es situa en el 28,5%, és una autèntica vergonya que el Govern de la Generalitat, destini més de 30 milions d’euros a l’any en finançar a les 16 escoles vinculades a l’Opus Dei a Catalunya. Sí que hi ha diners, però no es volen invertir per a satisfer les necessitats de la majoria, dels estudiants, dels treballadors, pares i mares, professors que lluitem per uns centres educatius dignes.

Exigim al govern de la Generalitat, al Conseller d’Educació Josep Bargalló i a la Consellera de Salut Alba Vergés que deixin de mirar cap a una altra banda i abandonin les declaracions i paraules simbòliques. No volem protocols que siguin paper mullat. Exigim la contractació immediata de personal sanitari qualificat en aquelles escoles i instituts que indiquin les famílies que tenen fills i filles amb necessitats especials i la posada en marxa immediata d’una xarxa d’infermeria escolar pública i de qualitat que impliqui la incorporació d’una infermera o infermer en la plantilla de tots els centres públics. Des del Sindicat d’Estudiants sabem que la única forma d’aconseguir les nostres reivindicacions és estenent la solidaritat i la pressió per a baix. De la mateixa forma que quan hem pres els carrers contra totes les retallades que pretenen destruir l’educació pública, no ens aturarem fins frenar les polítiques de dretes i antisocials del govern de Quim Torra.

Signa el Change.org contra l’exclusió i per una infermeria escolar digne