El Sindicat d’Estudiants farà una crida a la mobilització dels centres d’estudi des del primer dia de curs

Les mesures anunciades avui per part del ministre d’Educació, José Ignacio Wert, són un nou atac contra l’educació pública i una clara continuïtat de la política de retallades que durant el mes d’abril va representar la pèrdua de prop de 4.000 milions d’euros amb els que l’escola pública no comptarà el curs que ve.

És un autèntic escàndol que el ministre d’Educació no hagi fet cap referència als entre 40.000 i més de 100.000 professors que en el seu conjunt perdrà l’educació pública d’un curs per a l’altre, fet que implicarà una caiguda de la qualitat de l’ensenyament públic i una greu massificació de les aules de primària i secundària, sense precedent en els últims 35 anys.

Les mesures en l’àmbit educatiu anunciades en els últims dies per diferents dirigents del PP representaran un nou empobriment de les famílies treballadores, que es troben que, mentre les factures de la llum, el gas i el transport no paren de pujar, les beques de menjador i per a llibres per als estudiants de primària i secundària a comunitats com la de Madrid desapareixen per complet. A d’altres com Catalunya i Madrid, de nou, apareixen noves taxes per a la matrícula en FP, 300 i 250 euros respectivament. Amb aquestes reformes, a la pràctica, l’educació pública deixa de ser gratuïta i s’avança clarament en la privatització d’aquesta.

El Govern del Partit Popular continua en el seu intent per expulsar de la universitat als joves de famílies treballadores i de les capes més humils de la societat. En els últims mesos hem anat coneixent noves traves per accedir a les beques universitàries –no en poques ocasions l’última garantia perquè molts joves puguin continuar, acabar o matricular-se per primer cop a la universitat- i que avui han culminat amb un veritable xantatge presentat per José Ignacio Wert, en amenaçar els estudiants que no superin el 50% dels crèdits amb obligar-los a retornar la beca rebuda. Famílies en les que només un dels progenitors està treballant, o que sobreviuen amb l’ajut dels 400 euros o algun tipus de pensió, són les famílies que el PP vol dissuadir d’enviar els seus fills a la universitat, i d’aquí l’amenaça d’exigir-los la devolució íntegra de la beca rebuda.

Aquesta bateria d’atacs té com un dels més greus la creació d’un itinerari des de tercer d’ESO per accedir directament a la Formació Professional de Grau Mitjà. Aquesta mesura és la implantació de l’itinerari escombraria que ja va tractar d’imposar el Govern de José María Aznar el 2002, i que de la mateixa forma que aleshores, pretén que als 15 anys ja es decideixi de manera determinant si un estudiant ha de fer el Batxillerat o ser empès directament a una FP de baixa qualificació i en la qual a més cada any hi ha milers de no admesos. Tot i que en un primer moment aquesta mesura servirà per maquillar les xifres de fracàs i abandonament escolar prematur, empenyent els estudiants amb més dificultats cap a aquest itinerari i camuflant així les xifres escandaloses que es donen actualment, més endavant aquest itinerari es podrà fer servir per “animar” a més estudiants a que triïn aquesta opció, reduint així cada cop més els estudiants que poden optar per accedir a la universitat.

Per últim, el PP anuncia la implantació de tres revàlides amb les quals posar nous obstacles als que els estudiants, especialment els de secundària, s’hauran d’enfrontar si volen optar per tenir una qualificació major, ja sigui a través dels estudis universitaris o d’una Formació Professional de Grau Superior. La dreta en el poder té clar que no vol més fills de treballadors a la Universitat. D’aquí tots els seus intents per expulsar-nos per la via econòmica o per l’acadèmica dels estudis superiors.

Davant d’aquesta allau d’atacs sense precedents, des del Sindicat d’Estudiants insistim en la nostra crida a les direccions de CCOO i UGT, així com al conjunt de la comunitat educativa, perquè aquest inici de curs s’organitzin des del primer dia de classe accions de protesta contundents, que passen per una convocatòria, en les primeres setmanes de classe, d’una Vaga General estatal de 48 hores a tots els trams educatius com a primer pas del nou curs per defensar-nos de l’intent de desmantellament de l’educació pública que està portant a terme el Partit Popular.

Des del Sindicat d’Estudiants a les setmanes properes discutirem i anunciarem accions contundents en aquest sentit i proposarem al conjunt del moviment d’estudiants mobilitzacions de protesta des de l’inici de curs.