Aguirre dimissió! era el ensordidor crit que retrunyia des de Sol fins a Cibeles al finalitzar la manifestació d'aquesta tarda a Madrid. Més de 120.000 persones (5.000 segons la Comunitat de Madrid) han tornat a formar el que ja es coneix com la marea “verda”.

La successió de pancartes d'instituts era realment impactant. Després de cadascuna d'elles estaven els professors, estudiants, mares i pares d'aquest centre, contant-se per desenes per a cada pancarta, en les quals es detallaven el nombre d'interins acomiadats i l'augment de l'alumnat.

A la mitja hora del començament de la marxa, a la cua de la manifestació se seguien sumant seguicis, no ja a l'altura de la Plaça de Neptú, on començava, sinó a la de Atocha, gairebé a un quilòmetre de distància. Era fàcil contagiar-se de l'ambient, que combinava dignitat i confiança en les nostres forces a parts iguals. Per tots costats es cantaven consignes, es feia soroll, però sobretot, es comentava l'èxit de la vaga, i es reafirmava la disposició a continuar la lluita els pròxims dies, i els quals siguin necessaris.

Aquesta manifestació no era més que el reflex del clima que s'ha creat en l'escola pública al llarg d'anys de contrareformes de la dreta. Després d'un estiu i un començament de curs on els professors han estat lluitant i organitzant-se perquè es convoquessin els tres dies d'atur d'aquesta setmana, avui era el dia clau.

Els professors, estudiants, mares i pares de l'Escola Pública han respost com un sol puny al desafiament llançat per la Conselleria d'Educació, llançant unes xifres de seguiment de la vaga que deixen clar per a tot aquell que tingui ulls la combativitat i l'ambient que es dóna ara mateix en la comunitat educativa. Les dades ofertes per FETE-UGT són demolidores:

Madrid capital: 65,25%
Zona Oeste: 76%
Zona Norte: 79,48%
Zona Sur: 83,97%
Zona Este: 84%

Amb un seguiment total del 80% dels treballadors, aquesta s'ha convertit en la major vaga educativa des de l'any 1987

Encara que formalment no havia cap acte reivindicatiu convocat per al matí, professors i estudiants no s'han quedat tranquil•lament en les seves cases. En tots els instituts s'han donat concentracions, corts de carrers, centenars de pancartes s'han desplegat durant aquest matí, en el que no ha estat més que un escalfament per a la manifestació de la tarda. Als companys que ja estaven tancats en la Direcció d'Àrea Territorial de Madrid Cabdal, s'han sumat altres que així ho han decidit en assemblea, com els de l'IES Juan de la Cérvola a Madrid cabdal o el Elkin Patarroyo en Parla.

Especial significat ha tingut l'acte oficial d'obertura de curs en el col•legi Fernando el Catòlic. Separats dels professors per una muralla de policies, la Reina, el Ministre Gabilondo i Esperanza Aguirre interpretaven el seu particular paripé, on no passava gens i fins i tot Aguirre i Gabilondo es permetien bromejar, ja que en realitat la diferència entre les seves polítiques és més de manera que de fons.

Un element important a l'hora d'explicar l'èxit de la jornada l'hi devem a la immunda campanya de calúmnies i insults que hem escoltat en els últims dies, amb Esperanza Aguirre i Lucía Figar (la consellera d'Educació) com bandereres. Des que els professors només treballen 18 hores, passant perquè això ho organitzen “els de la cella”, fins que els assistents a les assemblees “són els mateixos que pegaven als pelegrins” (que rebien cops de porra de la policia seria més exacte), cap mentida, calúmnia, insult o intent de confusió era suficientment estrambòtica com per a no ser dit.

Encara que la prepotència i la fatxenderia pròpia de la dreta madrilenya, multiplicada per la perspectiva de veure's guanyadors en les pròximes eleccions, expliquen una gran part de les ximpleries que s'han escoltat, no es tracta solament d'això. Les declaracions d'Aguirre sobre la gratuïtat de l'educació, deixant entreveure la vella aspiració de la dreta que l'educació obligatòria només arribi als 14 anys, deixen meridianament clar que la dreta no veu aquesta lluita únicament per les retallades avui, sinó com un mer avenç del seu programa electoral per al front educatiu. Una derrota d'aquesta lluita tindria conseqüències catastròfiques.

En aquest sentit, cal estar al tant de qualsevol maniobra que la Conselleria pugui utilitzar per a demorar les mobilitzacions. Aquesta setmana Figar anunciava que els inspectors educatius examinarien si en algun centre feia falta algun professor més (per a això no són necessaris inspectors educatius, ja l'hi diem nosaltres: falten professors en tots i cadascun dels centres de la Comunitat de Madrid, en total 3.200). Encara que en lloc d'això s'han dedicat a amenaçar als professors perquè retiressin les pancartes dels centres, al que aquests han contestat que ho faran de bon tros gust quan tornin els companys acomiadats. Però vist l'èxit de la jornada d'avui, podria ser que canviessin l'estratègia per a intentar capejar el temporal en una successió eterna de taules de negociació amb l'únic objectiu de desviar la lluita. Seria un greu error dels dirigents sindicals caure en aquesta dinàmica, com ja ha succeït altres vegades en el passat.

És per això que és més necessari que mai mantenir la pressió durant els dos pròxims dies de vaga, així com preparar el següent pas, que no pot ser altre que la convocatòria d'una vaga general de tota la comunitat educativa en tot l'Estat. El Partit Popular no té una opinió distinta de l'educació pública a Madrid que a Mèrida, Santiago o qualsevol altre lloc, així com no té un pla distint per a primària que per a la universitat. L'atac és el mateix, encara que no es doni alhora en tots els sectors i comunitats, i la nostra resposta ha de ser la mateixa. Des del Sindicat d'Estudiants fem una crida als dirigents de CCOO, UGT i STES perquè la mobilització segueixi al mateix nivell que el demostrat avui. I que el pròxim 6 d'octubre sortim en tot l'Estat professors i estudiants a una nova Vaga General en defensa de l'escola pública de qualitat i contra les retallades en els nostres centres d'estudi.

Les retallades per als banquers!

Aquesta lluita l'anem a guanyar!