Enfront la campanya racista del PP a Badalona, el Sindicat d’Estudiants diem ben alt i ben clar:NO ET CONFONGUIS D’ENEMIC!

immagine grande

És absolutament indignant i una autèntica provocació que el PP es preocupi ara de les carències i els problemes socials dels barris obrers mentre quan va governar va aplicar una política de defensa dels grans empresaris i banquers d’aquest país, que va constituir una veritable ofensiva contra els drets dels treballadors i la joventut: el retall de les prestacions i els subsidis d’atur, degradació de l’educació i la sanitat pública, promoció de l’especulació urbanística, contrarreformes laborals, recolzament a les massacres de l’imperialisme en el món,...

Igual que en la qüestió nacional, la burgesia pretèn enfrontar als treballadors entre nosaltres per confondre’ns d’enemic. Igual que agiten l’espanyolisme més ranci i reaccionari, tan característic de la dictadura franquista, per enfrontar als treballadors catalans i bascos amb els de la resta de l’Estat, ataquen i acusen als immigrants dels problemes socials causats pel seu sistema, el capitalisme, del que ells són directes responsables.

La burgesia espanyola (i també la catalana), han utilitzat la immigració en dos sentits complementaris. En primer lloc com una font de mà d’obra barata semiesclava,  fugint de l’atur, la marginació i la pobresa. Això no és el primer cop que succeeix, molts dels nostres pares i avis que van emigrar d’Andalusia i Extremadura a Catalunya fugien del mateix fa quaranta anys. Durant els últims anys, milers de milions d’euros de beneficis de les grans empreses han sortit de l’explotació creixent dels treballadors, en especial els joves, les dones i els immigrants. I en segon lloc, com un arma amb la que dividir a la classe obrera i inocular el verí racista entre els joves i treballadors.

Les deficiències dels serveis públics s’amunteguen als barris i ciutats de la classe obrera: la vivenda està pels núvols i els pisos de protecció oficial brillen per la seva absència, falten places en l’educació pública, del que es beneficia l’educació privada concertada, falten beques per menjador, transport, la massificació de la sanitat pública és d’infart. Qui n’és el responsable de tot això? Els immigrants? Això és demagògia reaccionaria. Mentre les multinacionals obtenen beneficis rècord, tanquen empreses i hi ha acomiadaments. Mentre la banca obté beneficis històrics, el poder adquisitiu de les famílies obreres se’l menja la inflació i les hipoteques. I això és culpa dels immigrants? En realitat la causa d’aquesta situació és el capitalisme, i els responsables, el que el gestionen.

El racisme i la xenofòbia tenen un caràcter de classe. Són un arma de la burgesia per dividir a la classe obrera. Per això la resposta al racisme no pot ser una qüestió ètica o moral simplement, sinó de defensa dels interessos dels treballadors per sobre de nacionalitat o raça. La única forma de resoldre els problemes socials que assetgen els barris obrers és amb una política genuïnament d’esquerres. Els dirigents de l’esquerra en l’àmbit municipal, del tripartit a Catalunya i del PSOE en el govern central, han de donar un gir a l’esquerra en la seva política. No només són necessàries les paraules contra la demagògia racista de la dreta, també els fets.

Per aquesta raó el Sindicat d’Estudiants reclamem una política en defensa de la immensa majoria de la societat, els joves i els treballadors, que passa per: major inversió en l’educació i sanitat pública de qualitat, per un pla de construcció de vivendes públiques assequibles, per uns equipaments municipals dignes (polisportius, casals de joves gestionats per joves,..) que ofereixin un oci alternatiu, un salari mínim de 1.000 euros al mes i contra la precarietat laboral,... Només sobre aquesta base és possible lluitar contra la demagògia racista de la dreta.