No més obstacles per obtenir un títol universitari

Si a l'aprenentatge d'idioma estranger en l'educació pública

Prou cortines de fum sota les quals ocultar els plans de privatització

La comunitat educativa universitària i no universitària

hem de respondre als atacs a l'educació pública

14 de febrer: tots al carrer!

El govern de la Generalitat està fent públic en les ultimes setmanes tota una sèrie de mesures que confirmen el diagnòstic del Sindicat d'Estudiants: han declarat la guerra a l'educació pública, amb les bases de la LEC i amb la reforma del sistema universitari.

Avui els mitjans de comunicació informen de que "l'anglès serà ineludible a partir del 2009 per tenir títol universitari". Segons el Departament d'Universitats l'idioma anglès serà un requisit imprescindible, encara que no especifica qui ho pagarà ni com es durà a terme.

Les bases de la Llei d'Educació de Catalunya que pretén imposar el Departament d'Educació, i que ha provocat la convocatòria de vaga general d'estudiants i professors pel 14 de febrer, en la pràctica neguen el dret a l'aprenentatge de l'idioma.

1.      Amb les instituts – guetto (centres només per immigrants) el Departament està condemnant als estudiants fills de treballadors immigrants a no aprendre català i castellà, amb una mesura de segregació que impedirà la genuïna integració dels immigrants. En aquest cas no cal ni mencionar el fet de que l'aprenentatge d'anglès serà impossible.

2.      El nivell d'anglès a secundària i batxillerat és força deficient, però això no és culpa ni dels alumnes ni dels professors d'anglès. La degradació general de l'educació pública, la falta de professors, la massificació a les aules i de laboratoris d'idiomes, dificulten l'aprenentatge d'anglès.

3.      La deficient oferta de places públiques a les Escoles Oficials d'Idiomes (EOI) que deixen cada any a milers d'estudiants al carrer, fa que molts estudiants que volen o necessiten aprendre anglès hagin de recórrer a les acadèmies privades.

Ara, amb la reforma de l'ensenyament superior a Catalunya, amb el pretext de la convergència europea, un nou atac als estudiants està sobre la taula. Per descomptat que els estudiants som els primers interessats en l'aprenentatge d'un o més idiomes estrangers. Però la qüestió és quina política educativa s'aplica per aconseguir que els estudiants aprenguin anglès. Però el Departament no ha dit si invertirà diners per garantir-ho.

En la pràctica aquesta mesura aconseguirà elititzar la universitat, incrementant els obstacles dels estudiants fills de treballadors per obtenir un títol universitari, que es sumen a la selectivitat, les altes taxes i les deficients beques i la reorganització de l'horari i els plans d'estudis (graus i postgraus) que introdueixen els Plans de Bolonya.

La setmana passada el Departament d'Educació també va anunciar una redistribució de l'horari a batxillerat (més hores per física i química, i menys d'idiomes). El que pretén el Departament amb aquesta mesura, anunciant-la precisament en aquest moment, és desviar l'atenció del que pretenen aprovar amb la LEC: privatizació salvatge de l'educació, retall als drets democràtics de la comunitat educativa, instituts guetto,...

El tripartit, en el govern gràcies al vot de milers de joves i treballadors, en comptes d'aplicar les contrarreformes educatives que necessiten els grans empresaris i banquers (privatització, degradació i elitització), el que hauria de fer és aplicar una política educativa d'esquerres, en benefici dels fills dels treballadors i en defensa de l'educació pública i de qualitat.

Barcelona, a 31 de gener de 2008