6 de març: Manifestació universitat

12 hores - Pl. Universitat

Contra els Plans de Bolonya! No a la privatització!

La reforma del sistema universitari dels Plans de Bolonya, i als instituts b la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) suposen una declaració de guerra contra l’educació pública. Ambdues aprofundeixen en la privatització de l’educació.

El passat 14 de febrer la Vaga d’estudiants i professors contra la LEC va agrupar a Barcelona a 150.000 manifestants (50.000! segons la Guardia Urbana). La vaga estava convocada conjuntament pels cinc sindicats de professors (USTEC, CCOO, UGT, CGT, ASPEPC) i per sis organitzacions estudiantils (AEP, Ajec, AEFP, SEPC, EA i el Sindicat d’Estudiants). La reivindicació central va ser la retirada de les bases de la LEC.

La manifestació d’universitat del proper 6 de març és una oportunitat per vincular la lluita contra la LEC amb els Plans de Bolonya. El mateix dia els becaris de la UAB sortiran al carrer per reivindicar contractes dignes. Les condicions dels becaris és un exemple més del que significa la privatització de la universitat.

Prou privatització - NO a la LEC

El govern de la Generalitat de Catalunya, el tripartit (PSC – ERC – ICV), vol aprovar una Llei d’Educació de Catalunya (LEC). Ha presentat un text anomenat “Bases de la Llei d’Educació de Catalunya” que preparen una llei de privatització de l’educació:

-          Gestió privada dels instituts i escoles públiques: empreses privades “sense ànim de lucre” podran gestionar els centres públics, com per exemple les organitzacions de la Jerarquia Eclesiàstica que controlen la concertada. Això significa posar en mans d’empreses privades l’educació pública!

-          Més diners a la privada concertada: Mentre l’educació pública es degrada fruit de la falta d’inversió, els empresaris de l’educació privada s’inflen les butxaques amb les subvencions i amb les quotes il·legals que cobren, fent de l’educació un negoci.

-          Criteris empresarials i antidemocràtics per gestionar els instituts: Parlen de l’autonomia de centres, però en realitat es tracta de que la direcció de l’institut sigui un director – dictador – gerent, al marge del que opini la comunitat educativa. Més repressió i retall dels drets democràtics dels estudiants, fa possible la contractació externa de serveis (que empreses privades siguin les que proveiran els psicòlegs i treballadors socials), l’elecció dels professors segons criteris subjectius del director, i l’autonomia en els recursos econòmics, és a dir, obrir la porta a que es cobrin quotes també a l’educació pública. L’educació pública ha de ser gratuïta!

-          Es tracta d’una llei racista: proposen crear centres només per immigrants, és a dir, institus guetto. Culpa als estudiants immigrants del fracàs escolar i dels problemes de l’educació. Si falten beques de menjador, o places als cicles formatius o escoles bressol, o si les aules estan massificades, no és pas culpa dels immigrants, sinó de la política educativa del govern, orientada a la retallada de drets socials i la privatització.

Les bases de la LEC són en resum una llei de dretes, en benefici de la patronal de l’educació privada concertada. El que hauria de fer el tripartit és una llei educativa en benefici dels fills dels treballadors i en defensa de l’escola pública: augmentar la inversió a l’educació pública i acabar amb les subvencions i concerts amb la privada concertada. L’educació no és un negoci!

Prou privatització - NO als Plans de Bolonya

Els Plans de Bolonya són un pas més en aquest procés de privatització, i elitització de la universitat pública. Els Plans plantegen la desaparició de les llicenciatures, convertint-les en graus, i postgraus amb preus superiors a 2.000 euros. Els crèdits ETCS, que actualment ja estan en vigor, amb els quals els estudiants paguen per hores de treball a casa. La reestructuració dels títols, on s'eliminaràn aquells que no siguin rendibles pel mercat. Totes aquestes mesures, i altres, només apunten cap a la privatitzacio de la universitat.

L’aplicació quotidiana dels Plans de Bolonya a les universitats està mostrant com es concreta en una major elitització de la universitat pública, augmentant els obstacles dels estudiants, i en especial dels fills dels treballadors, per obtenir un títol universitari. Un exemple d’això és la imposició de l’anglès. Segons el Departament d'Universitats l'idioma anglès serà un requisit imprescindible per obtenir un títol universitari. Un 10% dels crèdits serà en anglès. Per descomptat que els primers interessats en aprendre anglès (i/o altres idiomes estrangers) som els estudiants. Però el Departament no posa els recursos per que tothom aprengui anglès.

La culpa del baix nivell d'anglès a primària i secundària no és dels estudiants ni professors d'anglès, sinó que es conseqüència de la degradació general de l'educació pública: falten places públiques a les Escoles Oficials d’Idiomes, falten professors per resoldre la massificació a les aules i falten de laboratoris d'idiomes. Sense una inversió acompanyada d'un pla de finançament, actualment aquesta mesura significa l'elitització de l'universitat.

6 març: Els becaris – precaris de la UAB en lluita

L'Assamblea de becaris i becaries de la UAB ha convocat una jornada de vaga pel proper 6 de Març per a demanar que els llocs de treball de la universitat ocupats per becaris i estudiants de convenis universitat-empresa siguin coberts amb contractes. Actualment, els convenis són com pràctiques que sense el reconeixement acadèmic ni laboral. També demanen un programa de beques digne en substitució de les beques de col·laboració actuals, les quals has de "guanyar-te-les" treballant.

Des del Sindicat d'Estudiants creiem que els estudiants i becaris que treballen per a una universitat pública, han de treballar en unes condicions dignes i justes. A igual treball, igual salari i drets laborals i sindicals!

Per tant, aquesta lluita és també la lluita contra la precarietat laboral que patim els joves. Treballem amb contractes "flexibles" on ens poden acomiadar en qualsevol moment, salaris molt baixos i, en la majoria de treballs, sense drets sindicals. En definitiva la patronal cada cop té més beneficis, beneficis que ens extrauen als joves i treballadors.

Unir la lluita contra la LEC i els Plans de Bolonya

Unir la lluita d’estudiants d’instituts i universitats

La convocatòria de mobilitzacions convocada pel comitè de becaris de la UAB, ha rebut el recolzament de totes les organitzacions estudiantils. La SEPC, AEP i la PMDUP han convocat manifestació conjunta. El Sindicat d'Estudiants recolzem aquesta manifestació. La unitat en la lluita aconseguida el 14 de Febrer ha de continuar. Proposem unir la lluita dels estudiants d’instituts i de la Universitat Pública. El Sindicat d’Estudiants proposem dur a terme a mitjans d’abril una Vaga General d’estudiants i professors contra la LEC, conjunta amb estudiants de la universitat contra els Plans de Bolonya.

·        El fill de l’obrer a la universitat

·        Augment de l’inversió a la universitat pública

·        Prou elitització. No més obstacles per obtenir un títol universitari

·        Convergir amb Europa en despesa educativa i beques

·        No als plans de privatització: No a la LEC i No als Plans de Bolonya!

·        Per l'estabilització de la plantilla del professorat i personal investigador

·        No al precarietat laboral de la joventut! Per un futur digne!