Signa aquí contra el tancament

El passat 31 de març, CÀRITAS DIOCESANA DE BARCELONA anunciava de forma fulminant el tancament immediat del Centre Obert Torre Baró (COTB), com a encarregada de la gestió d’aquest centre. Aquest tancament es produeix sense cap previ avís de cap tipus ni per a les famílies ni per a les educadores que hi treballaven.

El COTB porta més de 30 anys funcionant al barri, sent un valuós espai per als veïns i veïnes de Torre Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana i fent un paper enormement positiu pel que fa a la inclusió i a l’educació de nens i nenes. En el centre hi participen actualment 35 famílies i 50 nens i nenes directament; en total, són més de 100 persones en risc d’exclusió social que es veuen perjudicades per aquest tancament.

Quan les famílies treballadores patim l’ofensiva dels empresaris i molts dels nostres membres perden la feina; quan sofrim la bretxa digital i les retallades a l’educació pública i els estudiants no poden seguir les classes telemàticament; quan les conseqüències psicològiques, socials i econòmiques seran horribles; és precisament en aquest moment de catàstrofe social provocada pel coronavirus quan CÀRITAS, que només a Barcelona rep més de 3,5 milions d'euros de diners públics (gairebé 100 milions a nivell estatal) i disposa d’un pressupost anual oficial de més de 22 milions d'euros (353 milions a nivell estatal), anuncia el tancament del COTB.

Ciutat Meridiana és el barri més pobre de Barcelona (34,3 sobre una renda mitjana de la ciutat de 100; set vegades menys que a Pedralbes). Un veí de Torre Baró o de Vallbona viu 9 anys menys de mitjana que un veí de Pedralbes, tenint l’esperança de vida més baixa de tota la ciutat. Aquests barris han estat marginats i oblidats pels diferents governs de l’Ajuntament de la ciutat; amb unes infraestructures urbanes, elèctriques, d’aigua i de comunicació antigues i que necessiten inversió urgentment. A Torre Baró, el 40% de les famílies no tenen accés a internet a casa seva i només el 55% dels veïns disposen d'un mòbil amb connexió, que en aquest context de confinament suposa una nova pressió afegida. En un barri com Torre Baró, que pateix la pobresa crònica i la manca d’infraestructures bàsiques, és on tanca un centre tan i tan necessari per als veïns i veïnes i diferents entitats i organitzacions socials de la Zona Nord. És un complet escàndol!

Des del Sindicat d’Estudiants enviem tot el nostre suport a totes les famílies afectades i la nostra màxima solidaritat amb el conjunt dels veïns i veïnes de Torre Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana. No acceptem aquest tancament injust i arbitrari!

L’Ajuntament de Barcelona ha de deixar de mirar a una altra banda. La regidora de Nou Barris, Margarita Marí Klose (PSC), i el Gerent de Drets Socials, Ricard Fernández Ontiveros (BCN En Comú), han d’actuar ja! L’Ajuntament de Barcelona ha d’impedir immediatament el tancament del centre, prenent el control de les instal·lacions, i municipalitzar el servei que s’hi ofereix!

No al tancament del COTB! Municipalització ja!

Menys rescatar els bancs i més rescatar les famílies treballadores i els seus barris!