El passat 29 d’abril es publicava al DOGC la Resolució EDU/1076/2019 de 24 d’abril, que aplicava per al curs vinent una reforma de l’FP dual que reduïa hores de classe i augmentava el pes de les pràctiques. Aquesta reforma, aprovada amb nocturnitat i alevosia, és rebutjada per la gran majoria d’estudiants i professors i professores i s’ha portat a terme sense cap consens amb la comunitat educativa per part del Departament d’Educació de la Generalitat.

Aquesta reforma pretén augmentar les hores de pràctiques a empresa als estudiants de formació professional dual, en detriment de les hores lectives en el centre educatiu. Lluny del què el Govern ens intenta vendre, aquesta reforma no persegueix millorar el nostre aprenentatge i l’assoliment de coneixements més sòlids a través de més hores de pràctica, sinó que és un regal per als empresaris: ens converteixen als estudiants en mà d’obra barata, sense cap dret laboral ni cap control efectiu de les tasques que realitzem a l’empresa. A més a més, el text no assegura que els professors/es puguin aprofitar les hores que no donen classe per preparar les classes ni proporciona eines per fer el seguiment de les pràctiques: com diverses organitzacions sindicals han denunciat, ens trobem davant d’un ERO encobert que podria afectar a més d’un 10% de la plantilla del professorat i, per tant, implicaria l’acomiadament fulminant de més de 12.000 professors i professores.

En les darreres setmanes la plataforma Defensem l’FP ha organitzat concentracions davant les portes del Departament d’Educació per denunciar aquests fets, denunciant aquest atemptat contra l’educació pública i l’FP que afavoreix les empreses amb mà d’obra barata, que facilita la reducció de professorat i privatitza l’educació, ja que els centres de la concertada i privada ho tindran molt més econòmic per oferir aquest tipus d’estudis.

Sota aquest govern de JxCat i ERC, que farà un any de la seva creació, ja hem vist a qui van dirigides les seves polítiques. Des de la seva arribada no s’ha vist cap reversió de les retallades produïdes durant els governs de Convergència a l’educació pública. Estem patint les conseqüències d’un govern posicionat al servei de les empreses, que no té en compte als estudiants ni al professorat, i que s’allunya del model d’educació pública i de qualitat pel que lluitem des de fa dècades.

La Generalitat ha anunciat que “suspèn per ara” aquesta reforma per a l’FP, posposant la seva aplicació del curs 2019-2020 al curs 2020-2021. Aquesta decisió del Departament d’Educació de deixar sense efecte la reforma és una victòria contra el Govern i és fruit de la pressió, de la mobilització i de la lluita que han dut a terme els companys de la plataforma Defensem l’FP, afiliats sindicals i professors i estudiants, tot i ser final de curs amb exàmens i treballs i preparació d’oposicions, perquè ja sabem que l’única forma d’aconseguir una educació més justa, digna i sobretot, pública i de qualitat només serà mitjançant la lluita als carrers.

La FP pública ha estat en la diana dels governs de la Generalitat en els últims anys, imposant taxes a la FP superior i reduint recursos i inversió. Aquestes polítiques de retallades del Govern s’han combinat amb les reformes laborals del PP i el PSOE, que han precaritzat enormement les condicions laborals dels treballadors i treballadores, i especialment la dels joves. Però no pensem permetre que acabin amb el nostre futur, explotant-nos i tractant-nos com a mercaderies. Des del Sindicat d’Estudiants seguirem lluitant per una FP pública i de qualitat, amb els docents i les hores de classe necessàries i amb la realització de les pràctiques en condicions laborals dignes i enfocades en la nostra formació i aprenentatge; i, al mateix temps, seguirem defensant una incorporació amb drets al mercat laboral per als joves, sense explotació i amb unes condicions dignes.

Des del Sindicat d’Estudiants volem deixar clar que no ens conformem amb una pròrroga i exigim la retirada immediata d’aquesta reforma EDU/1076/2019 de 24 d’abril, la cessió del director general de Formació Professional  Joan Lluís Espinós i la dimissió del conseller d’Educació Josep Bargalló, que ja ha demostrat que amb més d’un any al capdavant del Departament d’Educació no ha eliminat cap retallada de les produïdes per CiU, i on no només no les ha eliminat sinó que ha continuat mantenint les mateixes polítiques de retallades.