El passat 2 d’agost tingué lloc una reunió secreta a la seu del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a Madrid. La ministra Raquel Sánchez, el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, Jordi Puigneró, i el president d’Aena, Maurici Lucena, acordaven d’amagatotis l’ampliació de l’aeroport del Prat. Això implica l’extensió de la tercera pista de l’aeroport cap a l’est, és a dir, la destrucció dels Espais Naturals del Delta del Llobregat i el Parc Agrari del Baix Llobregat.

L’ampliació de l’aeroport del Prat és una clara reivindicació de les patronals catalanes, que porta mesos reclamant-la. El seu objectiu és clar: aprofitar la inversió pública de 1.700 milions d’euros anunciada pel govern central per a augmentar els seus beneficis amb l’explotació dels treballadors i el medi ambient.

El Delta del Llobregat sota amenaça

L’extensió de la pista 07R/25L implicaria la destrucció de l’espai natural del Delta del Llobregat, arrasant una de les seves zones verges més valuoses: l’Estany de la Ricarda. Aquesta llacuna de 30 hectàrees és una reserva natural amb un fràgil ecosistema que és l’hàbitat d’espècies vulnerables i protegides de fauna com l’eriçó europeu, l’eriçó clar i la rata d’aigua, i de flora com la trencadalla.

La darrera expansió de l’aeroport del Prat ja va malmetre greument el Delta. En el cas de la Ricarda, va afectar el Pas de les Vaques i el seu important canyissar, la diversitat d’orquídies i la formidable pineda (que en 50 anys s’ha reduït a la meitat a tot el Delta), i va fer fora l’ànec xiulador i l’arpella vulgar, que ja no s’hi troba a cap indret de la província de Barcelona.

A més, l’Estany de la Ricarda fa de barrera contra la intrusió d’aigua de mar. És a dir, que la destrucció de la llacuna implicaria la salinització de tot el Delta, impediria disposar d’un sistema hídric funcional i afectaria tot el seu ecosistema i cultius.

Més encara: el Delta disposa d’un aqüífer subterrani decisiu per al subministrament d’aigua a Barcelona i estratègic per a la gestió de sequeres.

La propaganda dels empresaris i el paper dels governs de Sánchez i Aragonès

L’oligarquia i els seus mitjans de comunicació parlen de què l’ampliació de l’aeroport crearà milers de llocs de treball. La realitat és molt diferent.
Bona part dels treballadors que hipotèticament serien contractats temporalment per les obres són treballadors que han perdut la feina en els últims mesos i, descomptant que no tindran drets i seran explotats salvatgement, tornaran a l’atur quan aquestes finalitzin.

Els empresaris i el govern central i català diuen que convertint l’aeroport del Prat en un “hub internacional” moltes empreses s’hi instal·laran i que el pes a Catalunya del PIB de l’aeroport augmentarà fins al 9%. Però en els últims mesos hem vist les aerolínies ser rescatades amb ingents quantitats de diners públics i al dia següent acomiadar milers de treballadors i treballadores, incloent plantilla de l’aeroport de Barcelona. A Catalunya, i especialment a Barcelona, hi ha una reconversió industrial: els empresaris tanquen les seves empreses i acomiaden desenes de milers de persones. De veritat pretenen que ens creiem que l’ampliació de l’aeroport farà venir empreses que crearan milers de llocs de feina estables?

Si els empresaris troben facilitats fiscals obriran alguna seu administrativa a Barcelona; això inflarà artificialment el PIB però els únics llocs de treball que apareixeran seran d’uns pocs directius i els treballadors no veurem res a les nostres butxaques del creixement macroeconòmic.

Pedro Sánchez torna a ser un garant de la voluntat dels capitalistes i ofereix els diners públics que els permetrà fer-se d’or, seguint la línia del seu Pla de Recuperació. En el cas del Govern, Pere Aragonès ha cedit vergonyosament a les exigències dels empresaris catalans, deixant al dretà Jordi Puigneró dirigir tot el procés de negociacions i incomplint novament l’acord amb la CUP, en aquest cas en el compromís de defensa del medi ambient i foment de transport sostenible.

És l’hora de la lluita: tothom als carrers!

La prolongació de la tercera pista implicaria que els avions sobrevolarien zones residencials per les que ara mateix no passen, afectant barris de Castelldefels i Gavà. L’aeri, juntament amb el marítim, és el transport més contaminant; un estudi recent il·lustra com l’augment de la capacitat de l’aeroport del Prat fins a 70 milions de passatgers anuals incrementaria un 33% les emissions de diòxid de carboni.

Aquest estiu hem assistit a la catàstrofe que comporta el canvi climàtic i la destrucció del medi ambient associada al mode de producció capitalista i el lucre empresarial. L’ampliació de l’aeroport del Prat és un pas més cap al desastre, i per això hem d’aturar-lo! Cal defensar la nacionalització de les multinacionals d’infraestructures i del transport, així com de la banca, i que els diners públics s’inverteixin per a aconseguir un transport i producció ecològics i sostenibles i així crear milers de llocs de treball estables.

Totes i tots a la mobilització unitària del proper diumenge 19 de setembre contra l’ampliació de l’aeroport! A més a més, el Sindicat d’Estudiants hem convocat el divendres 24 de setembre una vaga estudiantil estatal contra el canvi climàtic, emmarcada en una jornada de protesta a nivell mundial, amb manifestacions a desenes de ciutats. Aixequem un gran moviment de lluita en defensa del planeta, és a dir, de les nostres vides!