El 3 de maig: Vaga d'estudiants a les universitats de Catalunya
El 10 de maig: Jornada de lluita estudiantil en tot l'Estat
El 12 de maig: Manifestacions en tot l'Estat a un any del 15M
Tots units contra les retallades i atacs de la dreta!

En els últims mesos l'educació pública està sofrint una ofensiva brutal per part dels diferents governs, autonòmics i estatal. Als atacs plantejats per CiU se sumen la greu bateria de mesures imposades pel ministre Wert del PP. Entre altres mesures, plantegen pujar una mitjana de 600€ les taxes universitàries, retallar de manera massiva la plantilla del professorat en els instituts i col·legis públics, augmentar el nombre d'estudiants permesos per aula, eliminar batxillerats i oferta de cicles formatius...Els anuncis no deixen d'arribar i aquesta mateixa setmana el Ministeri plantejava un nou requisit per rebre les beques (partida econòmica que ha estat reduïda als Pressupostos Generals), treure com a mínim un 6 per deixar fora d'aquest dret a milers d'estudiants aprovats. És clar que la dreta busca privatitzar i elititzar els estudis de qualitat. Degradar l'educació pública i eliminar als fills dels treballadors dels estudis superiors. No ho podem permetre.

En aquesta línia, el Sindicat d'Estudiants el mateix dia que el Consell de Ministres aprovava les contrareformes (20 d'abril), va anunciar la convocatòria en tot l'Estat d'una Jornada de Lluita estudiantil pel 10 de maig, amb l'objectiu de donar una resposta estatal unificada a un atac estatal que afecta als estudiants tant de Catalunya, com d'Andalusia, Madrid o Astúries. La Plataforma Estatal en Defensa de l'Escola Pública, on estan presents els principals sindicats del professorat (CCOO, UGT, -aquí USTEC-) i la Confederació estatal d'associacions de Mares i Pares, han plantejat públicament el seu suport a la mobilització del 10, així com la celebració aquest dia de manifestacions a la tarda de tota la comunitat educativa en tot l'Estat. Per descomptat el 10 de maig serà la bestreta de més mobilitzacions i vagues.

Des que va començar el curs i convoquem la vaga general d'estudiants d'instituts del 6 d'octubre, venim insistint que la manera de poder fer front a les retallades és respondre de la manera el més unitària possible, estudiants, professors, pares, treballadors en general, en tot l'Estat. Creiem que és necessari urgentment un pla de lluita sostingut en el temps que unifiqui la resposta que està havent-hi als atacs de la dreta en les diferents Comunitats Autònomes, que passi per una vaga general de tota la comunitat educativa, dins d'un pla més ampli. Davant l'ofensiva de la dreta, els dirigents de CCOO i UGT ja haurien d’haver plantejat una data de continuïtat a la magnifica vaga del passat 29 de març, per exemple amb una vaga general de 48 hores.

Precisament per això, des del Sindicat d’Estudiants hem participat i promogut totes les convocatòries i mobilitzacions destinades a denunciar les retallades i atacs que està sofrint l'educació pública. Fins i tot, els passats 17 de novembre i 29 de febrer vam estendre les convocatòries localitzades a les universitats de Catalunya, i Catalunya i València respectivament, per tractar de donar la resposta més àmplia i contundent possible als atacs.

Ahir 26 d'abril la PUDUP (Plataforma unitària en defensa de l'educació pública) anunciava la convocatòria d'una vaga d'estudiants a les universitats de Catalunya. Des del Sindicat d’Estudiants volem manifestar el nostre suport a aquesta convocatòria igual que hem subscrit i participat en les anteriors mobilitzacions sorgides d'aquesta plataforma. Encara que desgraciadament el 3 és una miqueta prematur per organitzar-la correctament en els instituts, pensem que el 3 i el 10 no són contradictòries, tot el contrari, es complementen: una mobilització ajuda a l'altra i viceversa, per a l'objectiu comú: desenvolupar un moviment el més massiu i ampli possible de rebot als atacs contra l'educació pública.

No obstant això, si volem manifestar alguns aspectes que, de cara a la unitat d'acció pensem que són molt importants:

En primer lloc volem ressaltar que al Sindicat d’Estudiants i als altres col·lectius d'estudiants que conformen la PUDUP ens uneix la defensa de l'educació pública i el rebuig absolut de les retallades educatives. En aquest sentit creiem que les organitzacions d'esquerres deurien tenir, unes pel que fa a unes altres, un tracte lleial i fraternal. Quan convoquem la Jornada de Protesta Estatal del 10 de maig vam fer un crida a la unitat d'acció a les organitzacions estudiantils de tot l'Estat, a Catalunya a AEP, AJEC i SEPC. Ratifiquem aquesta crida. Pensem que igual que nosaltres recolzem i impulsem el 3 de maig, el millor seria que aquestes organitzacions recolzessin i impulsessin el 10 de maig perquè aquesta data sigui el major èxit possible. Com dèiem, una convocatòria no és contradictòria amb l'altra, sobretot tenint en compte que el 3 està sobretot enfocada a la universitat i circumscrita a Catalunya, mentre que el 10 aspira a mobilitzar sobretot als estudiants d'instituts de tot l'Estat.

Des del Sindicat d’Estudiants ens agradaria poder debatre i llançar, amb totes les organitzacions estudiantils contràries a les retallades a l'educació pública, un pla d'acció unitari que unifiqui tot l'Estat i als estudiants d'instituts i universitat.

Anar tots junts no significa que les diferents organitzacions que convoquen hagin de diluir-se i desaparèixer. Alguns sectors de la PUDUP han manifestat en les reunions la seva oposició al fet que hi hagi democràcia dins de la manifestació. Per defensar, suposadament la unitat, plantegen que les organitzacions es dilueixin, que les pancartes no puguin signar-se, que no puguin repartir-se fulls...aquests mètodes són sectaris i no afavoreixen la unitat. Tot el contrari. De fet, el tradicional en l'esquerra és que tothom pugui expressar-se lliurement en la manifestació, amb les seves consignes, pancartes, propaganda i adhesius. El Sindicat d’Estudiants considera que la joventut és madura i conscient i que ningú té el dret de tutelar als estudiants, “tu pots llegir això, però això un altre no”, és el propi moviment el que té el dret d'assumir o rebutjar les idees que plantegin les diferents organitzacions. Rebutgem taxativament qualsevol retallada dels drets democràtics bàsics i elementals: la llibertat d'expressió, de reunió, manifestació i propaganda.

A més el Sindicat d’Estudiants aposta per mobilitzacions massives, democràtiques i pacífiques. Creiem que la lluita efectiva passa per la participació del major nombre possible d'estudiants. Per descomptat la dreta  és conscient d'això i tracta per tots els mitjans d'acoquinar a la joventut amb la finalitat de restar participació a les mobilitzacions. Per això utilitza cada vegada d'una manera més salvatge la repressió de l'Aparell de l'Estat. Ho vam veure a València, amb la repressió en el Lluís Vives, en la manifestació del 29 de febrer a Barcelona o amb la vaga general del 29 de març. La policia utilitza provocadors infiltrats, tothom ho sap. La majoria dels estudiants volen que les manifestacions siguin pacífiques. Les imatges violentes són utilitzades conscientment pels mitjans de comunicació de la burgesia per criminalitzar i desprestigiar al moviment, així com per justificar l'aprovació de lleis més i més reaccionàries, com està fent tant el Departament com el Ministeri de l'Interior. Per això des del SE pensem que és molt important evitar qualsevol tipus d'acció minoritària i al marge dels desitjos de la majoria dels manifestants que serveixi de pretext perquè la policia intervingui i perquè els mitjans al servei dels capitalistes transmetin una imatge de violència i caos de manifestacions.

Això no significa que no ens defensem dels atacs de la policia i dels provocadors, però creiem que això ha de ser a través d'un servei d'ordre de les organitzacions que convoquen, identificat, que crei un cordó per protegir als manifestants i fer tot els esforços possibles perquè  la mobilització transcorri de la manera més pacífica.

Encara que portem diverses vagues a les nostres esquenes, la lluita acaba de començar. Després del 3 i del 10 hi haurà més jornades de lluita, vagues i manifestacions. Tornem a ratificar la nostra crida a la unitat d'acció. JUNTS I ORGANITZATS, VENCEREM.