No volem tirar el curs per la borda!

Per unes pràctiques dignes i el nostre dret a tenir un títol amb garanties!

La crisi del coronavirus ha col·locat un gran interrogant sobre les nostres beques, les nostres notes i el nostre futur. Davant aquesta situació d'incertesa que milions sentim, el Ministeri d'Educació, després de molts dies de silenci, va anunciar la posada en marxa de tres mesures: ajornament de les PAU al juny-juliol, cancel·lació de les proves de diagnòstic i va parlar de “flexibilitzar” les pràctiques de la Formació Professional. Des del Sindicat d'Estudiants hem de dir que aquestes són absolutament insatisfactòries.

La “flexibilització” de les pràctiques deixa els estudiants amb menys recursos a l'estacada

El Ministeri ha proposat limitar l'assignatura de Formació en el Centre de Treball (FCT) a les 220 hores, és a dir, reduir les pràctiques a poc més d'un mes, a la meitat de les hores que correspondrien en una situació de normalitat, una mesura que afecta més de 400.000 estudiants a tot l'Estat. Això tindrà conseqüències molt greus per a nosaltres. Les pràctiques de la FP són la raó per la qual milers d'estudiants cada any cursem aquests estudis: com un primer pas per a accedir al mercat laboral. Si senzillament se suprimeixen la meitat de les hores de pràctiques els nostres títols es veuran devaluats immediatament i també enormement limitades les nostres possibilitats d'adquirir experiència que ens serveixi per a poder aconseguir un treball en el sector corresponent. És més que evident que l'Estat d'Alarma i totes les conseqüències que aquest implica es prologaran en el temps i serà pràcticament impossible reprendre el curs. La solució del Ministeri davant d’això és igual a res.

La situació que estem vivint en els nostres centres d'estudi està arribant a límits absurds. Per posar dos exemples. Al País Valencià, els estudiants de Cicle Superior d’Artista Faller i Escenografies, on la formació pràctica és imprescindible i necessiten eines i materials específics, realitzaran les seves “pràctiques” virtualment i la Conselleria ha proposat que desenvolupin manualitats amb cartons a casa. Aquesta mateixa Conselleria d’Educació ha anul·lat de facto les pràctiques per a la FP Sanitària que suposen el 75% d'aquests estudis.

No pagarem aquesta crisi

Davant d’aquesta crisi i per a evitar que el nostre títol es devaluï i es converteixi en paper mullat, des del Sindicat d'Estudiants exigim:

1. Que tots i totes les alumnes de la FP que vulguin realitzar les seves pràctiques íntegres les puguin fer al mes de setembre (o durant els mesos d'estiu qui així ho desitgi), amb totes les hores que siguin necessàries, sense tornar a pagar les taxes, que les pràctiques siguin remunerades i comptant amb beca novament si enguany en comptàvem i garantint-nos la nostra plaça. Que tots puguin obtenir el títol immediatament després d'acabar les seves pràctiques sense haver d'esperar un curs sencer.
2. Que aquells estudiants que necessitin disposar del títol per a accedir a estudis superiors no hagin de perdre un curs acadèmic i puguin convalidar les pràctiques amb o bé el Treball de fi de cicle o un treball equivalent a aquest.

3. Que es protegeixi la salut de les i els estudiants que es troben realitzant pràctiques. Paralització immediata de les pràctiques fins que passi la pandèmia i es reprenguin amb tots els drets i garanties!

4. Per una FP gratuïta, pública i de qualitat. Fora les taxes! Prou ja de regalar diners públics als empresaris! Per la fi de la bretxa digital i per una formació de qualitat amb tots els recursos materials i tecnològics necessaris.

Aquestes són les accions que el govern central hauria d'estar impulsant. Lluny d'això, avui hem conegut que el Ministeri ha arribat a un acord amb Telefónica, Cisco i IBM per a “facilitar 20.000 línies mòbils de Movistar mitjançant l'enviament de targetes SIM a estudiants” perquè “els alumnes continuïn amb la seva formació telemàtica”. Que deixin ja de garantir els beneficis dels empresaris i vetllin pels drets dels estudiants! És el nostre futur el que està en joc.

També volem denunciar la situació que sofreixen els nostres professors i professores que no sols estan sent obligats a continuar com si res passés amb el temari programat, sinó que ara, reben la pressió de les Conselleries per avaluar els seus alumnes a pesar que sota el confinament és més que impossible fer-ho. Ni els estudiants ni els professors pagarem aquesta crisi!

Acabar amb les retallades i les privatitzacions ja! Per una FP pública, gratuïta i de qualitat!

Des del Sindicat d'Estudiants entenem que totes les mesures necessàries i urgents que s'han de prendre no han d'anar enfocades a simplement salvar la situació aquest any sinó garantir el dret a una educació pública i de qualitat i això passa també per posar fi a la situació d'emergència social i degradació que viu la Formació Professional.

El tancament de cicles públics, la imposició de taxes que arriben als 400€, la falta de places que converteixen la Formació Professional pública en un concurs, la falta de materials a la qual ens enfrontem, la norma de no tenir pràctiques remunerades i condemnar-nos a la precarietat laboral des de ben aviat… és una breu radiografia de la precarietat que sofrim a les aules.

El Ministeri d'Educació ha d'actuar de manera immediata. La situació de la FP i l'educació pública no poden esperar més. El Govern ha de derogar immediatament la LOMCE i acabar amb totes les retallades educatives, treure la religió de les nostres aules, acabar amb el regal de milions de diners públics a l'Església Catòlica i a l'educació privada-concertada, derogar d’una vegada per sempre la selectivitat i assegurar la gratuïtat i les places suficients, amb tots els recursos que això implica, de l'educació pública des de l'Escola Infantil, passant per la FP fins a la Universitat.