El Ministeri d'Educació ha decidit resoldre a cops de martell la problemàtica de l’FP per a acabar el curs. La seva decisió de suspendre les pràctiques de la Formació Professional i substituir-les per un projecte o “activitats associades a l'entorn laboral” que compti per a la nota final, significa arrabassar-nos la raó de ser per la qual molts optem per aquests estudis: les pràctiques a l’empresa són el primer pas per a aconseguir un lloc de treball.

Aquesta proposta de “flexibilitzar” els ensenyaments pràctics, que arriba setmanes després d'haver plantejat la limitació de les hores a 220, omet les principals reivindicacions dels prop de 400.000 estudiants afectats per aquesta situació:

1. Que totes i tots els alumnes d'FP puguem realitzar les nostres pràctiques íntegres al mes de setembre (o en els mesos d'estiu) amb totes les hores necessàries, sense tornar a pagar taxes, amb pràctiques remunerades, amb les màximes condicions de seguretat i comptant amb beca si enguany comptàvem amb ella.
  2. Que aquells estudiants que necessitin titular per a accedir als estudis superiors puguin convalidar les pràctiques amb projectes o el treball de fi de cicle.
  3. Eliminació de les taxes de l’FP. Per una Formació Professional gratuïta, pública i de qualitat, amb els recursos i places suficients. Fi de la bretxa digital i per una formació de qualitat amb tots els recursos materials i tecnològics necessaris.

El Ministeri d'Educació converteix els nostres títols en paper mullat

És evident que la decisió del Ministeri de privar-nos de les nostres pràctiques tindrà conseqüències molt greus per a nosaltres. En els nostres estudis, la Formació en els Centres de Treball (FCT) ocupa prop de 300 i 400 hores de les totals impartides i per a la majoria de nosaltres són el motiu principal per a decidir cursar aquest tipus d'ensenyament, ja que ens brinda experiència acreditada i ens ajuda en la nostra incorporació al mercat laboral. Si se'ns nega la possibilitat de fer les nostres pràctiques els nostres títols es veuran devaluats immediatament i també veurem retallades les nostres possibilitats d'adquirir experiència que ens serveixi per a poder aconseguir un treball en el sector.

Plantejar que podem aprendre a casa fent projectes el mateix que aprenem en un lloc de treball –on comptem amb el material necessari, l'entorn adequat i professors/es que ens ajuden en el nostre desenvolupament– és un insult a tots i totes les estudiants d'FP. Com destacava un professor d'Instal·lacions Elèctriques i Sistemes Automàtics de Tarragona: “És com aprendre a conduir només amb teoria; sense tocar el volant no es pot”.

L'aprovat pel ministeri dirigit per Isabel Celaá és retallar de facto el nostre futur laboral.

L'FP Dual està paralitzada i seguim sense solucions

Els estudis d'FP tenen un caràcter pràctic i això es multiplica en el cas de la modalitat Dual, on els estudiants alternem tota la nostra formació entre l'institut i una empresa. Davant d’això, el Ministeri es renta les mans i permet a les administracions autonòmiques extingir els convenis i “realitzar els canvis oportuns” en matrícules i avaluacions.

Aquestes declaracions totalment abstractes que no plantegen cap alternativa i que en la pràctica deixen totes les decisions en mans de les Comunitats Autònomes (que tampoc estan oferint cap solució), està generant una total descoordinació i molta incertesa entre els estudiants. Mentre a Catalunya –una de les zones amb més presència d'aquest tipus de formació– es recomana que els centres redueixin les hores de pràctiques a l'empresa fins a 660, a Astúries s'han habilitat “les pràctiques telemàtiques” i tots els afectats per la interrupció del curs acadèmic no podran obtenir el certificat oficial que assenyala que s'ha titulat en el marc d'un programa d'FP Dual.

És veritablement increïble que les diferents Conselleries d'Educació actuïn sense tenir en compte les reivindicacions de la comunitat educativa, vulnerin els drets dels i les estudiants i els professors, i que tot això compti amb el vistiplau del Ministeri d'Educació. Al mateix temps també es neguen a acabar amb el negoci que les empreses privades fan amb l'FP Dual, que tenen a un estudiant treballant gratuïtament sense pagar-los un salari i sense drets sota l'excusa de “tenir més formació” i en la qual molts dels nostres companys han hagut de continuar anant als llocs de treball en plena pandèmia. És escandalós.

Per descomptat que nosaltres volem tenir dret a les nostres pràctiques en empreses. Però no perquè l'empresari de torn es faci d'or amb el nostre treball gratuït -rebent a més bonificacions- i que prescindeixin de treballadors amb salaris i drets. Les pràctiques han de ser remunerades, amb drets laborals i amb caràcter formatiu, no per a explotar-nos!

Volem una educació i un futur dignes

Durant aquesta crisi han quedat clares quals són les prioritats del Ministeri d'Educació i d'aquest govern. Parlen d'un “escut social” i d’“ajudar els estudiants” mentre regalen 100.000 milions d'euros als banquers i empresaris i no amplien ni un sol euro el pressupost educatiu per al curs que ve. Si volen ajudar-nos, com diuen, que posin en marxa un pla de rescat a l'educació pública, que garanteixin la gratuïtat de l’educació des d'Infantil a la Universitat, que dotin de tots els recursos materials necessaris els nostres centres d'estudi i que acabin amb totes les retallades i deroguin totes les contrareformes.

Els i les estudiants d'FP, al costat dels nostres companys i companyes de les altres etapes educatives, hem lluitat molt als carrers en defensa d'una educació pública, gratuïta i de qualitat. El que avui exigim enmig d'aquesta crisi sanitària és el mateix que vam exigir en les mobilitzacions de la marea educativa, contra les revàlides o el 3+2: que els fills i filles de la classe treballadora tinguem una educació i un futur dignes. I no pararem fins a aconseguir-ho.